Filled Under:

Negara Terburuk untuk Kerja di Asia Tenggara?

Seorang pekerja memeriksa pengeluaran rod tembaga di kilang kabel 
Truong Phu di utara wilayah Hai Duong Vietnam, di luar Hanoi

Beberapa negara di Asia Tenggara antara dunia yang paling buruk untuk bekerja di, dengan pekerja yang mengalami pencabulan hak asasi biasa, menurut satu indeks baru hak-hak pekerja.

Indeks Hak Global Kesatuan Perdagangan Antarabangsa Gabungan mentaksir di mana hak-hak pekerja yang terbaik dilindungi dengan menilai 97 petunjuk, termasuk keupayaan pekerja untuk menyertai kesatuan, menganjurkan mogok dan mengakses perlindungan undang-undang. Ia kemudian berada di tempat mereka pada skala 1 (terbaik) untuk 5 (paling teruk).


Antara 139 buah negara yang dikaji, negara-negara Asia Tenggara datang pada separuh bahagian bawah indeks, dengan Kemboja , Malaysia, Laos dan Filipina menjaringkan 5. Perikatan kesatuan sekerja berkata dalam laporannya bahawa pekerja di negara-negara mempunyai "jaminan hak. "

Pekerja Kemboja meninggalkan kilang di Phnom Penh

Indonesia , Thailand dan Myanmar, berlangsung lebih baik dengan penarafan 4, petunjuk "pelanggaran sistematik," dengan kerajaan atau syarikat-syarikat yang terlibat "dalam usaha serius untuk menghancurkan suara kolektif pekerja, meletakkan hak-hak asasi di bawah ancaman yang berterusan."

AS juga menjaringkan 4, yang penulis laporan itu berkata adalah ilustrasi bahawa tahap negara pembangunan ekonomi tidak semestinya menunjukkan yang menghormati hak-hak yang termasuk keadaan kerja yang baik atau tawar-menawar kolektif.

"Kami sedang mengkaji pelanggaran dunia sebenar hak-hak pekerja," kata laporan pengarang Makbule Sahan. "Walau bagaimanapun, tidak terdapat hubungan yang perlu di antara pembangunan ekonomi dan menghormati hak asasi."

Pelaku terbaik di Asia Tenggara adalah Singapura, dengan skor 3, yang bermaksud "kekurangan dalam undang-undang" atau amalan-amalan tertentu, seperti sekatan ke atas pembentukan kesatuan dan dikecualikan dari kanan untuk memegang mogok, yang membuat pelanggaran yang kerap mungkin.

Pekerja Kemboja duduk di hadapan bilik mereka
 berhampiran sebuah kilang di Phnom Penh

Laporan itu mendapati bahawa pihak berkuasa di sekurang-kurangnya 35 negara telah ditangkap atau dipenjarakan pekerja sejak setahun lalu sebagai "taktik untuk menentang tuntutan hak demokrasi, gaji yang baik, keadaan kerja yang lebih selamat dan pekerjaan yang selamat." Undang-undang dan amalan dalam sekurang-kurangnya 87 negara telah didapati tidak termasuk pekerja tertentu daripada hak untuk mogok, menurut laporan itu.

Di Asia, Jepun keluar mendahului dengan skor 2. Negara-negara dengan undang-undang buruh yang kuat, seperti Jerman dan Norway, yang diterima skor atas 1, bermakna hak-hak pekerja kolektif "biasanya dijamin."

Menurut kaedah laporan tersebut, negara yang diberi mata untuk setiap satu daripada 97 penunjuk ia melanggar. Perincian itu kemudiannya diterjemahkan ke dalam penilaian, di mana negara-negara dengan sifar untuk lapan mata dinilai sebagai 1 manakala negara-negara dinilai sebagai 5 + mempunyai 36 mata dan ke atas.

Hanya Denmark mencapai skor yang sempurna 0 untuk menghormati semua 97 petunjuk dalam indeks. Lapan negara, termasuk Somalia, menerima penarafan 5 +, yang menunjukkan bahawa hak-hak pekerja tidak boleh dijamin kerana kerosakan dalam kedaulatan undang-undang. wsj




0 comments:

Post a Comment