Filled Under:

JANGAN ISI MINYAK PENUH TANGKI


Di dalam tangki minyak kereta telah direka untuk supaya ada ruangan minyak dan udara, jadi mengapa perlu kita isi minyak sampai penuh tangki. Ramai yang tidak sedar atau tidak tahu langsung, bahawa pam di stesen minyak ada sistem return pipe-line, di mana ia mengalirkan balik minyak kedalam tangki simpanan stesen minyak.

Apabila tangki minyak kereta sudah penuh, mekanisme pam akan selak injap masuk pam dan injap sistem return pipi-line dibuka, untuk membolehkan petrol berlebihan mengalir masuk balik ke tangki simpanan stesen minyak.

Ini bermakna ada telah MENDERMA MINYAK KEPADA TAUKE STESEN MINYAK.

Kalau boleh isilah petrol anda pada awal pagi semasa suhu tanah masih lagi sejuk. Kerana semua stesen minyak menanam tangki simpanan minyak mereka di bawah tanah. Lebih sejuk tanah, lebih pada petrol. Dan apabila panas, petrol akan mengembang.

Jadi jika kita mengisi minyak di siang hari, seliter itu bukannya betul-betul seliter petrol yang anda bayar. Apabila anda mengisi minyak, jangan tarik picu pam ke mod High ( iaitu mengisi dengan laju). Jika kita perhatikan picu pam, ia mempunyai tiga peringkat : Low, Middle dan High.

Anda perlu tarik picu pam pada mod Low, bagi mengurangkan wap yang dicipta semasa proses mengepam minyak.

Semua hos di pam mempunyai saluran pulangan wap. Jika ada mengepam pada kadar yang cepat, ada cecair yang masuk ke dalam tangki anda akan menjadi wap. Wap itu akan disedut balik kembali ke dalam tangki simpanan bawah tanah.

Satu lagi tips yang penting adalah anda pelu mengisi apabila tangki petrol anda SEPARUH PENUH. Sebabnya adalah apabila lebih petrol ada di dalam tangki maka makin kurang udara mengisi ruang yang kosong.

Petrol sebenarnya menyejat lebih cepat daripada apa yang kita bayangkan. Tangki minyak kereta mempunyai bumbung terapung di dalamnya. Bumbung ini berfungsi sebagai pelepasan sifar di antara petrol dan atmosfera. Bagi mengurangkan penyejatan.

Peringatan yang terakhir, jika anda terlihat ada trak petrol sedang pam minyak ke tangki simpanan bawah tanah di stesen petrol, JANGAN ISI MINYAK, kerana anda mungkin akan mengisi kotoran ke dalam tangki minyak kereta anda. isuterbaikk




34 comments:

  1. -Maaf, ni memang auta, bukan fakta. Mana boleh petrol yang dah masuk tangki kereta masuk balik dalam pam? Kalau jenis yang suka campur semua cap, habis rosak la petrol dalam tangki simpanan kat stesen tu...

    -BTW, ni gambarajah nozzle pam: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Petrol_dispenser.jpg

    -Maklumat lengkap: http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_dispenser

    Wallahu'alam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu...kalau dah penuh lam tangki...sistem return tu akan cut off picu nozzle secara automatik...kalau tak mahunya pam minyak 5jam still tak penuh penuh sbb masuk balik dlm pam minyak..haha

      Delete
    2. Hehe..true... memang auta..

      Delete
    3. en musafir_86..maksud penulis tu...minyak yg masih bersisa dlm nozzle tu akan masuk balik dlm tangki stesen minyak..itu memg betul...bukan yg dah masuk dlm tangki kereta kita...semua fakta di atas adalah logic n masuk akal..

      Delete
    4. Auta. Sapa yang sokong benda ni bodo. Sapa yang rasa dia betul, tunjuk bukti dengan sumber.

      Musafir tunjuk dah. Korang semua apa cerita?

      Delete
  2. Bila dah pandai sgt ni la jadinya

    ReplyDelete
  3. ...memang auta, cara buat ayat pun berterabur....

    ReplyDelete
  4. Ada yang ternganga percaya...

    ReplyDelete
  5. Artikel tidak berasas.. Mana ade lori tangki turun minyak dn dalam masa yg sama menggunakan tangki yg sama utk pelanggan.. Aptb.. Main sedap hati je menaip.. Jgn membongak kuat takot dibongokkan sepanjang masa.. Asslam..

    ReplyDelete
  6. Hmm..ada fakta dan ada juga autanya..

    ReplyDelete
  7. bongok belake

    ReplyDelete
  8. kecing berapi...isi tangki penuh..minyak tahan lebih lama..aku tau la sbb aku keje byk jln2..isi sikit..minyak cepat habis..lagi satu jgn isi minyak kat petronas..sbb apa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minyak Petronas cepat habis.

      Delete
  9. mengisi minyak dgn penuh memberikan beban tambahan kpd kenderaan anda dan meningkatkn penggunaan bahan api.

    ReplyDelete
  10. Fakta myk return blk tu je yg rsenye xbtol tp yg lain ada btolnye.

    ReplyDelete
  11. Saya tengok kelajuan aliran minyak melalui picu pam tu cuma 1 peringkat jer iaitu high. tak ada pun low.

    ReplyDelete
  12. Kalau nak percaya,percayalah.tapi kalau tak percaya sudahla.untuk pengetahuan,mana tau ada gunanya.

    ReplyDelete
  13. Semua cerita di atas adalah SALAH!!! Nak buat cerita biarlah berlandaskan fakta supaya org ramai x terkeliru & mendpt cerita yg benar... hanya 1 bab shj yg hampir boleh dipkai iaitu jgn isi minyak smsa lori tangki sedang turunkan minyak ke dlm tangki... tu pun hanya utk diesel bkn petrol... sbb diesel menghasilkan bnyk bubble. .. pun bkn sbb dlm tangki tu bnyk sampah sarap... ingat tangki minyak mcm tangki air kat rumah ke? Hadui ai!

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..btul2..auta la diorg ni..pndai sgt kononnye..

      Delete
  14. Mana ada sistem minyak mengalir balik ke tangki stesen bila tangki dah penuh, petrol melempah dan menyembur keluar adalah.

    ReplyDelete
  15. Injap pd nozzle pump minyak bertujuan bg stop minyak jika dh penuh yakni bila mnyak telah mengena pd mulut injap..auta kuat la maklumat ni. Cuma aku bersetuju satu je.isi sewaktu cuaca sejuk..yg lain semuanya x stuju

    ReplyDelete
  16. Mcm x penah isi minyak jer writter nie

    ReplyDelete
  17. Sesuai jadi profesor

    ReplyDelete
  18. mungkin penulis ni yg design tangki petrol pam tu kot.. setahu aku yg buat tangki tu xdela plak mcm penulis ckp tu..

    ReplyDelete
  19. Bagi aku nk jimat minyak isi PENUH. klu petronas mmg parak, Shell & Caltex terbaek huhu.. aku pkai minyak Petronas laju jer habis mcm goreng cucur jawa jer :'(

    ReplyDelete
  20. terima kasih share maklumat tetapi pastikan maklumat tu betul, research dulu baru share info baru la berguna info anda.
    saya setuju dng 1 fakta sahaja -isian waktu pg ,pembetulan fakta yg lain
    1- fakta x betul seperti nozel sedut balik ke tanki sbb moto pada mesin pump hanya berpusing pada 1 arah sahaja itu yg membolehkan minyak di pump kluar .
    2- jangan isi bila lori minyak sampai dan loading turun sebab minyak kotor pun salah sebab minyak dah siap diproses dan mesti ada proses penapisan
    3-pasal penarik picu low . middle , n high moto pump cuma pump minya sahaja bukan nya wap , lubang tanki isian minyak kecil kalau anda perasan ada cover bulat pada nozel dan mempunyai beberapa fungsi antaranya elak kan udara dari mengewapkan minyak.

    isian minyak penuh bagus atau x terpulang pada diri sendiri n kemampuan sendiri.
    boleh cuba perkara ini
    1- isi minyak sikit2 pergi ke tempat kerja selama 1 mgu n kira pengunaan minyak dlm RM.
    2- ISI MINYAK Penuh dan bwa ke tempat kerja selama seminggu tgk berapa banyak pengunaan semasa isian semula pada hujung minggu.

    maaf kalau ada yg tersilap type n info saya org kerdil yg baru kerja di stesen minyak dr 2000 sampai sekarang .
    ingat la setiap perkara yg x betul x kan berkekalan lama. fikir dan renungkan

    ReplyDelete
  21. isi waktu sejuk saja yang betul yang lain temberang SRP return 3x

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum... Bg saya, isi minyak penuh lebih jimat drp isi balik2 stiap hari.. Kajian yg saya buat sdah dikaji dan saya mdpti lebih mjimatkn dlm 2-3 ringgit dlm masa 3hari... Kereta kancil660, rm36/-sminggu! Wira, rm70/-sminggu! Dmax 3.0 diesel, rm100/- sminggu & vigo 3.0 diesel rm105/-sminggu.... Pjalanan Kenderaan2 nie smua dpakai utk mhntar anak sklah, pi keje dlm 15km, ambik anak sklah tghari, pi keje balik, balik dr keje....stiap hari anggaran pjlnan 60km! Tplg kepada cara pmanduan anda smda maintain normal drive or racing mcm F1...

    ReplyDelete
  23. Isi pagi ke malam ke sama jer..yg sebenarnya,pd pam tu ada pakar yg tolong settingkan pd pam tu jumlah pd indicator mmg accurate liter.tp yg masuk dlm tangki dah di 'tax' maa..xguna kerja berpuloh tahun pun..teman baru je kenal 'technician' yg specialist ttg setting tu xsampai 1jam jumpa dh dpt rahsianya...hahaha

    ReplyDelete