Filled Under:

MINUMAN YANG MAMPU MELANGSINGKAN TUBUH BADAN




Tahukah anda masalah obesiti menjadi salah satu masalah penduduk Malaysia pada hari ini. Obesiti bukan hanya mengundang penyakit tetapi juga boleh menurunkan rasa keyakinan diri seseorang.

Malah, terdapat banyak pil pelangsing dijual di laman sosial mahupun dilihat di papan iklan. Tetapi tidak semua mendatangkan hasil kalau pemakanan kita masih tidak dikawal dengan betul. Bolehkah minuman membantu kita untuk melangsingkan tubuh badan?



1. Kopi Hitam Tahukah anda bahawa secawan kopi hitam di awal pagi atau segelas kopi ais di waktu tengah hari sebenarnya membantu dalam menurunkan berat badan. Bagaimana? Ia berfungsi dalam merangsang kafein yang boleh mengawal nafsu makan. Malah ia juga mampu memanaskan tubuh badan kita dan meningkatkan metabolisme dalam badan. Cuma, kurangkan gula dalam kopi atau gunakan susu skim.

2. Air
Wanista pernah menulis artikel berkaitan keberkasanan air malah rutin minum air suam mampu turunkan berat badan. Ia bukan sahaja membuang toksin dalam badan, malah ia sangat berkesan dalam membantu untuk menurunkan berat badan yang berlebihan. Anda juga boleh menambah rasa seperti meletakkan sehiris buah lemon, limau nipis, timun juga boleh ataupun tomato kerana sayuran ini memberi banyak manfaat.

3. Jus Sayuran
Tidak kisahlah jus yang siap di beli dalam tin, botol atau pun buatan sendiri, jus sayuran seperti jus bayam adalah salah satu cara yang berkesan untuk memberi serat dan nutrien dalam badan kita untuk membantu tubuh badan kita menurunkan berat badan. Pengambilan sayuran dan buah-buahan membuatkan kita kenyang lebih lama.

4. Teh Hijau
Teh Hijau terbukti berkesan membantu dalam pelangsingan tubuh. Ia juga membantu meningkatkan metabolisme. Cuba amalkan meminum teh hijau tidak kira sejuk atau pun panas. Teh hitam dan oolong kerana kedua-duanya mengandungi anti-oksidan yang boleh menyingkirkan toksin dalam badan.




0 comments:

Post a Comment