Filled Under:

Taktik Terbaru Penyamun, Rentap Penunggang Motosikal Guna Tali Tangsi Yang Tidak Mudah Putus


Dikongsikan di laman Facebook hari ini satu KES yang melibatkan seorang pengguna motosikal yang dikatakan cuba disamun oleh sekumpulan lelaki di laluan motosikal Lebuhraya Persekutuan berhampiran tol Batu 3, Shah Alam.

Menurut laman Facebook berkenaan penyamun menggunakan taktik baru yang kejam dimana ternyata boleh mendatangkan kecederaan kepada pengguna laluan motosikal.

Mereka telah menggunakan tali pancing yang lebih dikenali sebagai tali tangsi yang kuat, apabila mangsa mereka lalu mereka akan menyentap menggunakan tali berkenaan yang membuatkan penunggang motosikal jatuh.

Perlu diketahui bahawa tali berkenaan amat kecil yang membuatkkan ia menjadi tajam seperti pisau jika terkena dengan momentum yang kuat.

Mereka memuatnaik dua keping gambar mangsa untuk membuktikan kejadian berkenaan di mana di dalam gambar tersebut menunjukkan seorang lelaki yang luka di bahagian leher selepas terkena tali tangsi berkenaan.


Lelaki berkenaan bernasib baik kerana tali yang disentap itu terkena dahulu pada topi keledarnya sebelum mengenai leher.

Kejadian ini menimbulkan keresahan dikalangan pengguna motosikal yang kerana sudah banyak KES samun di laluan motosikal yang terjadi .

Seorang penguna facebook menggunakan nama Faizal Daniel berkata "kawan den pun pernah kene d laluan subang skypark menghala ke sg buloh.....biasa kegiatan berlaku waktu malam sbb tali tu xnampak secara kasar lagi2 kalu bawak laju."

Selain itu, Syazwaniey Aoki berkata "Dah pernah kena dah sebulan lepas. Tapi dekat jejantas before sampai ikea. Nasib bawak moto slow sebab jammed. Kalau tak mmg melayang dah nyawa."

Manakala penguna Facebook menggunakan nama, Reksasa Kuat "Dah banyak KES aku dgr kes samun laluan motor antara shah alam-klang. Member punya adik sendiri kena samun, sampai buta sebelah mata. Apa nk jadi orang skrg ni."




Apapun kepada anda pengguna motosikal yang menggunakan laluan motosikal terutamanya pada waktu malam dinasihatkan berhati-hati dengan kejadian ini.

Elakkan melalui kawasan berkenaan berseorangan untuk mengelakkan anda menjadi mangsa penyamun-penyamun ini.

Harap pemantauan yang lebih kerap dilakukan oleh pihak berkuasa di lokasi-lokasi ini yang dianggap 'panas' di laluan motosikal Lebuhraya persekutuan kerana taktik terbaru ini ternyata merbahaya kepada nyawa pengunggang motosikal. - Siakapkeli.my




0 comments:

Post a Comment