Filled Under:

Cara Menjaga Kesihatan Ketika Puasa



Pastinya jika kita puasa badan akan terasa loya , lemah dan tak bertenaga bukan? Perkara ini kerana pada masa hari biasa dan siang hari biasanya kita makan makanan dan minuman segar, seperti ais dll . Namun pada bulan puasa kita bebas dari satu pun makan yang masuk ke mulut kita . Supaya aktiviti anda pada masa bulan puasa dapat berjalan lancar seperti hari-hari biasa tentunya kita harus menjaga kesihatan dan makanan yang tepat semasa kita sahur dan buka puasa . Menjaga pola makan yang sihat boleh memberikan tenaga supaya tubuh anda tidak terasa loya dan KO di siang hari.

Dibawah ini merupakan cara atau tips untuk menjaga kesihatan semasa anda menjalankan ibadah puasa ramadhan dan semoga tips yang ada dibawah boleh menjadi penyelesaian untuk menjaga kesihatan puasa anda amiiin .


Cara Menjaga kesihatan semasa puasa: 


Buat senarai menu makanan sahur dan buka 
Untuk mempersiapkan menghadapi hari-hari dibulan ramadhan langkah pertama yang harus anda lakukan adalah menyiapkan menu makan sihat yang akan anda masak dan pengambilan setiap harinya secara terperinci dan rapi (buat senarai makan). Hal ini dapat memudahkan anda untuk menentukan menu apa yang akan anda pengambilan sekeluarga, tentunya menu makan ini harus yang mempunyai pemakanan tinggi supaya anda mendapatkan energy yang cukup semasa di siang hari. Catatan penting: kalau boleh jangan pengambilan Junk Food saat anda buka dan sahur. kerana makanan ini boleh memberikan kesan negative untuk kesihatan. Dan jangan terlalu banyak minum ais kerana boleh mengakibatkan system peredaran darah dalam badan tak berjalan normal. 

Minum Air putih yang banyak 
Seseorang yang berpuasa akan mengalami dehidrasi atau kekurangan cecair disiang hari. Oleh itu, minum air sebanyak banyaknya untuk menampung keperluan air dalam tubuh anda, sehingga kulit, dan tubuh tidak mengalami kekurangan cecair (dehidrasi). Keperluan air sekurang-kurangnya seorang biasanya 2.5 liter atau kira-kira 8 gelas sehari. Jadi anda boleh minum air putih mulai dari buka puasa hingga sahur. 

Perbanyak makan buah dan sayur masa sahur 
Ketika anda sahur, perbanyak Sayur dan buah-buahan, kerana kedua-dua makanan ini boleh memberikan keperluan pemakanan dan vitamin dan perbanyak juga makanan yang mengandungi sumber karbohidrat seperti ubi, roti dan nasi. Makanlah buah-buahan semasa menunggu waktu imsak agar tidak terlalu lama dan hilang lagi kandungannya. Selepas sahur sebaiknya anda jangan buru-buru tidur dahulu kerana boleh menghalang metabolisme dalam tubuh kita. 

Elakkan minuman seperti kopi dan minuman bergas 
Ketika sahur anda elakkan kedua minuman ini, kerana kopi mengandungi kafein, dan kafein ini boleh mencetuskan tubuh untuk mengeluarkan cecair, sehingga anda mudah kekurangan cecair atau dehidrasi. (sakit perut, gastrik)

Buka dan sahur dengan menu sihat 
Ketika anda berbuka puasa, cukupi pengambilan pemakanan tubuh anda. Anda boleh meminum teh panas, 3 biji buah kurma dan madu, dan tak lupa anda perlu mengimbanginya dengan menu makan yang seimbang seperti lauk pauk, nasi, sayur-sayuran dan buah-buahan. Saat buka jangan menggunakan tenaga dari makanan yang mengandungi santan, kerana boleh menyebabkan penumpukan lemak dalam tubuh. 

Kombinasi makanan teratur 3 kali dalam sehari
Tiga kali? Bukanya puasa siang tidak boleh makan? Jika anda bertanya-tanya seperti itu, maka jawabanya, walaupun ketika siang hari anda tidak boleh makan, namun ada baiknya tetap makan teratur 3 kali sehari iaitu dengan cara: sahur, dilanjutkan masa buka puasa dan yang terakhir makan kira-kira jam 11 malam. Dan dilanjutkan dengan sahur mendekati waktu imsak lakukan cara ini berputar.

Bersenam/sukan 
Kenapa puasa juga kena sukan, kerana sukan boleh menjaga dan membantu peredaran oksigen yang mengalir dalam tubuh kita. Sehingga kecergasan dan kesihatan tubuh boleh terjaga secara normal. Dalam bersenam, jangan ambil sukan yang terlalu berat, ambil sukan ringan sahaja seperti jalan kaki / santai selepas makan sahur. 

Cukupi waktu tidur anda 
Memang di bulan ramadhan biasanya kita tidur dilewat malam. Perkara ini terjadi jika anda ikut tadarusan atau acara-acara lain. Namun anda juga harus memberi perhatian kepada kesihatan, supaya ketika pagi tiba anda masih segar dan sihat untuk menjalankan hari-hari seperti biasanya. 

Pengambilan vitamin 
Memang salah satu cara untuk membuat tubuh kita menjadi lebih fit semasa berpuasa adalah dengan mengambil supleman vitamin, namun anda harus tau juga bahawa sebenarnya mengambil makanan tambahan vitamin itu tidak boleh menggantikan keperluan nutrisi yang kita dapatkan dari makanan yang berkhasiat, dan yang terpenting jika ingin mengambil makanan tambahan vitamin, ambil tahu samada produk itu adakah bahaya atau tidak dan ada kelulusan dari Kementerian Kesihatan, dan jangan lupa rujuk kepada doktor dulu. 

Sekian dulu perbahasan mengenai cara menjaga kesihatan semasa puasa semoga boleh menjadi penyelesaian yang sihat, ketika bulan puasa yang sebentar lagi akan datang, dan tentunya semoga dapat bermanfaat amiiin.




0 comments:

Post a Comment