Filled Under:

Cara Menjaga Kesihatan Mulut Di Bulan Puasa


Bau mulut merupakan masalah yang kerap berlaku pada ketika puasa . Bau mulut yang terjadi ketika berpuasa boleh mengganggu keselesaan , menjadi halangan dan boleh membuat kurang selesa dalam pergaulan . Padahal , ketika bulan Ramadhan tiba , seluruh umat Muslim di dunia perlu menjalankan puasa selama sebulan penuh . Jadi bagaimana jadinya jika masalah bau mulut ini tidak boleh diatasi ?


"Cara Menghilangkan Bau Mulut" 

Dalam istilah perubatan, bau mulut yang tak sedap disebut halitosis. Banyak hal yang boleh menyebabkan bau mulut, diantaranya adalah kerana penyakit, akibat merokok, gangguan ginjal dan penyakit dalam. Faktor lain yang menyebabkan bau mulut iaitu akibat adanya bakteri yang berkembang di mulut. Terutama ketika puasa, kita tidak makan dan minum selama berpuasa sehingga menyebabkan mulut kering. Perkara ini akan menyebabkan bakteri penyebab bau mulut semakin mudah berkembang.

Cara menghilangkan bau mulut ketika puasa harus dilakukan dengan betul. Jika bau mulut hilang, ibadah puasa juga akan terasa lebih menyenangkan. Untuk dapat mengatasinya, mungkin dengan menganalisis penyebab bau mulut ketika puasa.

1. Jagalah kebersihan gigi dan mulut. Gosok gigi dan bersihkan lidah dengan betul, bersihkan celah-celah gigi dengan betul gigi agar sisa makanan tidak menjadi sarang berkembangnya kuman/bakteri. Hati-hati ketika menggunakan cairan pembersih mulut, jangan gunakan cairan untuk mengubati bau mulut dengan kandungan alcohol di atas 25% kerana boleh menyebabkan kanser rongga mulut.

2. Memeriksakan gigi secara rutin sangat penting dilakukan sekurang-kurangnya 6 bulan sekali. Ini sangat baik jika dilakukan menjelang memasuki bulan Ramadhan untuk memastikan kesehatan gigi dan mulut selama berpuasa. Anda juga perlu membersihkan karang gigi, sebab karang gigi yang berada di mulut juga boleh menjadi penyebab bau mulut selama menjalani ibadah puasa.
3. Perbanyak makan buah ketika berbuka dan bersahur. Buah yang dikenal memiliki manfaat untuk menghilangkan bau mulut ketika puasa iaitu buah epal, lobak merah dan sengkuang. Minum teh hijau juga baik dilakukan ketika berbuka atau bersahur, teh hijau mempunyai kandungan aktif catechin yang berperanan menghilangkan plak serta membunuh bakteri yang menyebabkan bau mulut.
4. Untuk dapat mencegah bau mulut ketika berpuasa , perlu juga untuk banyak minum air putih semasa waktu berbuka . Aturlah pengambilan air putih dari mula berbuka hingga waktu sahur . Minumlah air putih sebanyak 8 gelas untuk memenuhi keperluan cecair badan ketika berpuasa .

5. Yoghurt juga baik dimakan sebagai makanan buka puasa . Yoghurt dapat memelihara pencernaan agar bekerja lebih baik dan mengatasi bau mulut. 

Semoga dapat bermanfaat bagi anda . Jika boleh berpuasa tanpa bau mulut , maka ibadah puasa yang dijalankan akan sangat menyenangkan .




0 comments:

Post a Comment